AWAS
...!
ANDA KINI BERADA DI DALAM 'ZON GAYAT'.

17 November 2008

Belia Kurang Ceburi Industri Pembinaan...?

BERITA HARIAN, 16 November 2008
Zainab Mohd Yatim bhnews@bharian.com.my

Malaysia mempunyai kapasiti untuk tenaga kerjanya meningkatkan kepakaran dari segi teknikal dan vokasional dalam industri pembinaan, tetapi keupayaan itu belum dimanfaatkan sepenuhnya.

Menteri Kerjaraya, Datuk Mohd Zin Mohamed, berkata keadaan ini berlaku kerana sektor pembinaan negara ini masih berada pada tahap konvensional menyebabkan golongan belia kurang tertarik untuk menyertai sektor itu.

"Kerajaan membelanjakan sejumlah wang yang besar untuk menyediakan institut kemahiran seperti Institut Giat Mara, Institut Kemahiran Mara (IKM) dan Akademi Binaan Negara yang mampu melahirkan pekerja yang kreatif dan mahir. "Bagaimanapun, kemudahan disediakan itu tidak dimanfaatkan sepenuhnya untuk mencetus anjakan kepakaran kerana generasi muda," katanya selepas melawat pusat Pertandingan Kemahiran Asean Ketujuh (ASC) yang berlangsung selama tiga hari berakhir hari ini, di Akademi Binaan Malaysia (ABM), di sini, semalam.

Menjelaskan mengenai perjalanan pertandingan ASC, Mohd Zin berkata, beliau berpuas hati dengan penganjuran yang menyaksikan lebih 200 ahli profesional muda tempatan dalam bidang industri, perkhidmatan dan vokasional di seluruh negara berkumpul menunjukkan kebolehan, bakat dan keupayaan masing-masing.

dan ayahteh pun menulis...

Jika benar bagai dikata... Tentu ada 'sesuatu' yang tidak kena dengan Industri Pembinaan di Malaysia ini, kan?

Status Industri di 'Tahap Konvesional' mungkin salah satu punca mengapa belia kurang berminat namun ia bukanlah punca utama sebenarnya. Ada punca lain yang perlu diberi perhatian yang lebih oleh Kerajaan.

Pendapat anda...?


No comments: