AWAS
...!
ANDA KINI BERADA DI DALAM 'ZON GAYAT'.

22 October 2008

"susah tak bawak kren?"




Soalan berkenaan pengendalian operasi kren ni, jawapannya "ia memang cukup mencabar" tapi tidaklah sampai ke tahap susah. Latihan dari segi fizikal & mental cukup penting dalam mengendalikan jentera ini. Jika cukup latihan ianya tidaklah sesukar mana.



gambar bagaimana latihan pengendalian kren dilakukan
melalui kaedah simulasi komputer.


Tapi sebenarnya ia banyak bergantung kepada tahap kesungguhan & kesabaran seseorang itu untuk terus belajar dan belajar, mengasah kemahiran dan menambah pengalaman seterusnya bergelar sebagai Tower
Crane
Operator.






gambaran sebenar di dalam cabin.

Ada yang bertanya bagaimana hendak belajar...?

Sertailah kursus kemahiran yang terdapat di Institut-institut Latihan Kemahiran yang menyediakan latihan berkenaan bidang kren menara ini...Ada yang berbayar & ada jugak yang percuma...pilih saja.


Harus diingat anda perlu menjalani kursus untuk mendapatkan 3 perkara berikut :


  • Sijil Kompetensi dari Lembaga Pembangunan Industri Pembinaan Malaysia (CIDB).
  • Sijil Pendaftaran Operator Kren (Lesen) dari pihak Jabatan Keselamatan dan Kesihatan Malaysia (JKKP).
  • Kad Hijau (Green Card) Kursus Induksi Keselamatan dan Kesihatan Untuk Pekerja Binaan yang dikeluarkan oleh CIDB dan JKKP.


Ketiga-tiga perkara ini amat penting bagi memastikan seseorang itu benar-benar layak untuk mengendalikan Kren Menara ini dengan selamat.

Yang berminat, selamat mencuba...!






1 comment:

Anonymous said...

assalammualaikum wbt.
Saya bekas penuntut CIDB dan mempunyai cukup syarat (atas kertas) untuk mengendalikan kren menara..Bila keluar dari kursus,rupanya sukar nak dapat kerja operaasi kren ni..
Boleh bagi tips,mcmner nak dapatkan kerja ni..
Masa belajar,tak di beritahu perlu bertahun2 pengalaman perlu ada..cuma ada Lesen,Sijil CIDB,Kad Hijau utk masuk tapak binaan..